Hey allemaal, - Reisverslag uit Merrigum, Australië van Annemiek Stoutjesdijk - WaarBenJij.nu Hey allemaal, - Reisverslag uit Merrigum, Australië van Annemiek Stoutjesdijk - WaarBenJij.nu

Hey allemaal,

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

25 Augustus 2015 | Australië, Merrigum

Weer eventjes een kort berichtje vanuit het al iets warmere Australië. Vorig weekend was het heerlijk weer, s´ nachts nog wel fris maar overdag hadden we de warmste dag met in de top ongeveer 18 graden. De zon hier is erg sterk dus het is gelijk heerlijk en voelde warmer dan 20 graden !! Lekker buiten geluncht in het zonnetje en natuurlijk de barbecue aan geslingerd !! Echt Australisch hamburgers bakken !! Zoals je hoort.. Ik kom hier niet om van de honger haha.. Ik dacht dat ik de biervetrollen wel kwijt zou raken maar dat valt niet mee met al die Australische lekkernijen, zo´n goede kok en al die lekkere desserts.. Gelukkig drink ik zowat geen bier dus het zit allemaal wel iets lekkerder !! Zaterdagavond ben ik uit eten geweest bij de Thai met Chris en daarna een lekker pilsje gedaan in de pub hier in een dorp verderop ! Er was live muziek, een gitarist die echt goed was, echt super gezellig !! Om een uur of 12 Chris weer thuis gebracht want moesten allebei weer vroeg aan de slag de volgende dag. Ik wilde ook wel een beetje fit zijn omdat Cara en Sean (het Ierse stel) twee dagen vrij hadden en ik dus alleen de kalfjes moest doen, met wel in het begin eventjes hulp van de vrouw van de baas, Anne. Op het moment moeten er wel 110-120 (ik ben helemaal de tel kwijt) kalfjes gevoerd worden dus dat is aanpoten !! De oudere kalveren worden steeds groter en dus ook sterker, dus je raad het al… de gevechten worden steeds moeilijker... Met nog vaker omgeduwd worden en s’ avonds met blauwe plekken me bed in kruipen haha !! Wel geeft het een voldaan gevoel als je ze daarna lekker tegen mekaar aan ziet liggen slapen.
Gisteren ben ik met John Hommes, een farmer hier in de buurt, een half dagje mee geweest. Zijn ouders zijn Nederlands, hij is hier geboren en dus echt Australisch maar kan wel af en toe wat Nederlands verstaan en praten. Ik ben naar het dorp gereden waar ik hem zou meeten, eerst hebben we een lekker bakkie koffie gedronken, en daarna door gereden met zijn auto naar zijn farm. Hij melkt ongeveer 1000 koeien in een 60 stands carrousel en heeft wel 700 stuks jongvee, echt gaaf om te zien ! De eerste ligboxenstal die ik hier gezien heb in Australië, er wordt namelijk alleen maar geweid. Helaas geen fotootje omdat we zo aan het kletsen waren en ik het dus helemaal vergeten ben.
De hoogproductieve koeien staan in de stal en de laagproductieve staan in de wei. De mest wordt gebruikt voor hun eigen compostering. Deze compost wordt op het land uitgereden wat minder duur is dan kunstmest. Hij gebruikt pivets om te beregenen, deze zijn 300 meter lang. Hij maakt geen gebruik van de irrigatiekanalen die ze hier hebben op mijn stagebedrijf. Met een pivet verbruik je minder water en is het dus efficiënter.
Ondertussen erg veel gelachen met John in de auto, hele tijd Engels gepraat wat stuk makkelijker is voor hem. Met nogal wat fouten kom ik al een heel eind met mijn Engels !! Gaat echt wel goed !!
Daarna bij de inseminators langs geweest, er werden hier 150 pinken tegelijk geïnsemineerd. Niet normaal hoe snel hun zijn !!
Daarna naar de melkfabriek geweest waar John met de nieuwbouw projectmanager was. Deze melkfabriek is nog maar 2 jaar oud, echt mooi om te zien !!
Hierna heerlijk geluncht in Shepparton !!
S’middags moest ik weer aan het werk, ik was ongeveer om half 3 weer thuis. Daarna weer alle kalfjes gevoerd tot ongeveer half 7. S’ avonds lekker een beetje op tijd naar bed gegaan. Gelukkig kon ik vandaag uitslapen want ik heb mijn vrije dagje !! Heerlijk lekker beetje luieren..
Nou, ik probeer er nog wat foto’s op te zetten !! Wat niet meevalt want de site werkt niet altijd mee..

Ik spreek jullie snel weer !!

Liefs xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 25 Augustus 2015 - 11:04

    Vera Brooijmans:

    Heee Annemiek!
    Wat leuk om al je berichtjes te lezen, en te zien dat je het zo naar je zin hebt.
    Nog heel veel plezier, en succes met de kalfjes!

    Groetjes familie Brooijmans

  • 25 Augustus 2015 - 21:07

    Koen:

    Hee zus klinkt gezellig allemaal, toch nog genoeg te doen en te beleven hoor ik al wel! Ook wel leuk om eens bij andere bedrijven langs te gaan, en daar ook wat van mee te krijgen. Het weer wordt bij jou al snel beter zo te horen, hier wordt het ongeveer net zo snel herfst! Heeft al best wat geregend laatste dagen en sochtends lijkt het wel herfst als je naar buiten stapt...
    Heb je komende tijd al meer uitstapjes gepland staan naast de drukte in de stal?

    Groetjes van ons!

  • 27 Augustus 2015 - 19:41

    Tante Els En Oom KOos:

    Hallo nicht

    Wat een belevenissen. Ik moet een paar keer je mails lezen hoor. Je doet zoveel ,maar allemaal erg leuk. Ook in je werk heb je veel plezier en daar kwam je natuurlijk voor. Gelukkig ook wat familie en vrienden uit het erg verre Holland die jou komen opzoeken. Hier is het vandaag net herfst , ,regen en nog eens regen.
    De caravan staat voor de deur en zaterdag vertrekken wij naar het noord-westen van Spanje. Santiago is de eindbestemming. Wij zijn daar in 1973 met je vader ook geweest. Nostalgie dus.
    Nou geniet nog maar en voor je het weet ben je weer thuis of in Dronten.
    Keep smiling.

    Kisses from uncle Koos and aunt Els

  • 29 Augustus 2015 - 09:23

    Yvonne Van Oosterbosch:

    He Annemiek,

    Da's weer genieten daar! jullie moeder was hier voor gezellig lunchje zomaar op de maandagmiddag, en vertelde ze enthousiast over jouw belevenissen en gaf me weer de tip voor jouw site. Wat een wereldburger ben je toch! Onze Lotte zit ook weer in het buitenland, deze keer in Congo. Heel andere avonturen beleeft ze daar dan jij natuurlijk, maar de ervaringen die jullie opdoen, maken je rijk! Ik wens je veel succes en zeker zoveel plezier daar...ik volg je!
    Liefs Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Merrigum

Stage in Australie

Stage periode bij de familie Snell in Merrigum, Victoria.

Recente Reisverslagen:

27 September 2015

Laatste daagjes..

17 September 2015

Laatste twee weekjes..

04 September 2015

Fotootjes !!

02 September 2015

De tijd vliegt..

02 September 2015

De tijd vliegt..
Annemiek

Met Mooike

Actief sinds 09 Maart 2012
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 79323

Voorgaande reizen:

01 Juli 2015 - 02 Oktober 2015

Stage in Australie

10 Maart 2012 - 17 Mei 2012

Stage in Canada

Landen bezocht: